Neem contact op

New Module

Add content here.

IT, IoT, Internet of Things

3 onderschatte effecten van IoT

18-september-2018

Het verlagen van kosten is vaak een eerste doel van een Internet of Things project. Maar er is nog veel meer waarde te halen uit IoT. Om dit te bereiken is het installeren van een sensor niet genoeg. Waar moet je op letten als je met IoT begint?


IoT 700x300

IoT geeft je ogen en oren binnen je hele organisatie, waardoor je heel gedetailleerd te weten komt hoe alles verloopt, waar er meer inzet nodig is, waar je even niet op hoeft te letten, wat je klanten doen en waarom. Het maakt het mogelijk om operationeel dingen slimmer te doen, zodat je meer kan met minder. Met behulp van de input vanuit de sensoren kun je beter anticiperen op wat er nodig is, zoals onderhoud, schoonmaak, vervanging en dergelijke. Hierdoor kun je processen slimmer inrichten en optimaliseren.

Door het meten van bijvoorbeeld trillingen in machines kun je heel nauwkeurig voorspellen wanneer ze onderhoud nodig hebben. Dat onderhoud kun je daardoor efficiënter inrichten, waardoor je kosten kunt besparen. Maar in de praktijk komen bij de inzet van IoT een aantal zaken kijken waar men niet direct aan denkt. Lees hier drie voorbeelden uit de praktijk.

Veilig en gecontroleerd opschalen naar grote aantallen

IoT-proof of concepts (PoC) worden vaak bedacht en opgezet door de business. IT wordt in eerste instantie onvoldoende betrokken bij de plannen, de PoC zelf en ook niet bij het MVP (minimal viable product). Maar als de IoT-systemen vervolgens in productie moeten worden genomen, dan moeten ze wel schaalbaar, veilig en compliant zijn.

Allereerst gaat het vaak mis bij de veiligheid en data privacy. Je gaat data verzamelen zonder daarbij goed te hebben gekeken of dit wel veilig is en voldoet aan bijvoorbeeld de GDPR. Daarnaast zijn de sensoren aangesloten op het internet, wat mogelijkheden biedt voor hackers. Voor een PoC of een MVP is dat te overzien, maar als er ineens duizenden devices worden aangesloten, dan moet je daar toch anders mee omgaan. En als er dan achteraf nog security moet worden ingeregeld is dat rijkelijk laat en verhoogt dat onverwacht de kosten.

LEES MEER OVER  INTERNET OF THINGS

Maar veiligheid is niet het enige dat misgaat bij het in productie nemen van IoT-systemen. De business start zo'n PoC vaak op in de cloud. Als dat succesvol is en in productie genomen moet worden, dan komt al snel de wens voor interfaces met bijvoorbeeld SAP en met andere back-end systemen. Daar kom je vaak pas achter wanneer IT erbij betrokken wordt. Daarbij komt nog het beheer, licentiekosten en het op grote schaal kunnen patchen. Dit is iets waar in het begin van het project niet aan is gedacht. Het patchen van IT-systemen is nu eenmaal veel ingewikkelder dan het patchen van een iPhone. Daar is mogelijk downtime mee gemoeid en dus vereist het goede planning. Dat moet allemaal worden meegenomen in de businesscase.

Het is niet zo dat het hierdoor altijd helemaal misgaat. Het gaat er meer om dat dit vaak in eerste instantie allemaal wordt vergeten en dat het daardoor enorm vertraagt. Daarom is het belangrijk vanaf het begin iemand van IT aan te laten haken. Eigenlijk zou je hier een speciale innovatie-office voor moeten hebben.

Met IT erbij heb je kans dat het in het begin wat langzamer gaat, maar uiteindelijk kan het project sneller in productie. Je voorkomt er teleurstelling mee. Bovendien voorkom je uit de hand lopende kosten. Stel, je hebt een innovatieve oplossing gemaakt met parkeersensoren, in eerste instantie op het parkeerterrein van je eigen kantoor. Als je dat vervolgens in het groot uitrolt, dan heb je het ineens over duizenden devices. In al die apparaten gaat een simkaart. En als je niet goed over device management en connectivity management hebt nagedacht, dan krijg je ineens een rekening voor al die simkaarten vanaf productiedag 1, terwijl je uitrolplan in een fasering voorziet en er op dag 1 nog maar een paar in werking zijn. Dat is een typisch verschil tussen een PoC en een grootschalige implementatie.

Impact op de organisatie

IoT heeft impact op hoe je organisatie werkt. En dat moet wel landen. Je hebt ineens inzicht in alles. Door nieuwe sensoren weet je nu bijvoorbeeld dat bepaalde zalen niet schoongemaakt hoeven te worden, of dat bepaalde machines niet hoeven te worden nagekeken. Maar dan moet je wel op die systemen vertrouwen. Als je bijvoorbeeld 100.000 liften in onderhoud hebt, en je hebt maar bij vier daarvan een rood lampje, vertrouw je er dan op dat alles met de rest in orde is? De hele organisatie moet op die informatie kunnen en willen bouwen, iets wat nog lang niet zo evident is.

Daarnaast ga je, als je het maximum wilt halen uit de informatie vanuit je IoT-systemen, je mensen anders aansturen. Voor HR heeft dit grote impact. Werken wordt namelijk flexibeler en dynamischer. Maar ga je dan ook minder uren betalen aan mensen? Of zet je zzp'ers in in plaats van mensen in loondienst? Die flexibiliteit moet dan wel worden opgenomen in de contracten. Als dat niet lukt, dan heeft het plaatsen van die sensoren in feite ook weinig zin.

Er zijn overigens nog andere redenen waarom sensoren geen zin zouden kunnen hebben. Technisch gezien hoef je voor het onderhoud van een lift maar één keer in de twee jaar langs. Maar het kan zijn dat je sowieso eens in de twee maanden langsgaat om de boel na te kijken, omwille van het vertrouwen van je eindklant in je lift, of omdat het contractueel of vanuit regulatie zo is afgesproken. In deze gevallen heeft het niet direct zin sensoren te plaatsten.

Ook de afdeling finance ondervindt gevolgen. Inkomsten en uitgaven worden ingewikkelder omdat de voorspelbaarheid minder wordt. Je kunt namelijk contracten afsluiten op basis van gebruik. En als er iets is waaraan finance een hekel heeft, dan is het wel onvoorspelbaarheid. Bovendien moet er voor flexibiliteit een hoeveelheid overcapaciteit zijn, anders kun je de maximale pieken niet opvangen. En daarom betaal je voor flexibiliteit. Daar moet je zeker rekening mee houden.

Implementatie van nieuwe business modellen

Voordat je een IoT-project uitrolt is het goed om na te denken over wat er potentieel allemaal mogelijk is. IoT geeft je bijvoorbeeld de kans om diensten te gaan aanbieden in plaats van producten. Het gaat dan om daadwerkelijke business transformaties. Zo ga je leefbaarheid aanbieden in plaats van schoonmaken, licht in plaats van lampen, mobility in plaats van auto's, people flow in plaats van roltrappen.

Een voorbeeld hiervan is een T-Systems klant, een fabrikant van liften en roltrappen, die inderdaad de overstap heeft gemaakt van fabrikant naar people flow dienstverlener. Liften kun je steeds slimmer maken, je kunt ze helemaal integreren in gebouwen en koppelen aan parkeersystemen. Bovendien kun je mensen een app geven die doorgeeft dat ze er aan komen en die weet op welke verdieping ze moeten zijn. Dan kunnen liften op drukke momenten zo efficiënt en comfortabel mogelijk worden ingezet. Dat is hogere people flow.

Maar in feite gebeurt dit bij iedere industrie. Zo heb je in de bouwwereld drogers die je in een ruimte zet waar beton is gestort. De fabrikant heeft deze drogers slim gemaakt, zodat ze weten hoe nat de kamer is, hoe warm het is, of het regent. Hierdoor weet het apparaat precies hoe lang het aan moet staan. Van verkoop en verhuur verschuift het model nu steeds naar een dienst.

Dit geeft een nieuwe omzetstroom, maar vooral maakt het je als bedrijf beter bestand tegen het Uber-effect. Als je zelf je businessmodel verandert, innoveert en blijft heruitvinden, dan heb je minder kans op een partijen als Uber of AirBNB, die als tech-startup je hele branche op zijn kop zetten.

Bonus-effect

Daarnaast heeft IoT een voordelige effect voor je imago. Met mooie IoT-projecten kun je aan je klanten laten zien dat je innovatief bezig bent, dat je jezelf aan het heruitvinden bent. Dat geeft een meerwaarde ten opzichte van een slapende concurrent.

*Dit blog is eerder verschenen op CIO.nl.

Martin van der Pol

Geschreven door Martin van der Pol

Martin van der Pol is CTO Internet of Things (IoT) en innovatie bij T-Systems Nederland. Hij is werkzaam bij T-Systems sinds 2001 in verschillende rollen. In de laatste jaren werkte hij als lead architect en account CTO voor multinationals zoals Philips & KONE. In zijn rol als CTO is hij diep betrokken bij de ontwikkelingen binnen IoT en hoe IoT, IT en innovatie meerwaarde kunnen creëren voor organisaties.