Neem contact op

New Module

Add content here.

Data, ... as a service, IT

5 redenen om Big-Data-as-a-Service te omarmen

21-september-2015

Weinig aansprekende naam herbergt solide technologie “Zonder data sta je, doof en blind, midden op een snelweg.” 

De Amerikaanse schrijver van managementboeken Geoffrey Moore windt er geen doekjes om. Inmiddels weet vrijwel ieder bedrijf hoe cruciaal big data is. Met de komst van Big-Data-as-a-Service is het analyseren van een enorme hoeveelheden gegevens voor vrijwel iedere organisatie eindelijk binnen handbereik gekomen. Waarom mag ook u deze trend niet missen?
Laten we eerlijk zijn, big data was een beetje als de Tesla. Een auto met veel mogelijkheden, maar relatief duur. Big data was tot voor kort vooral voor grote multinationals met dito budgetten binnen handbereik om hun positie op de markt nóg verder te verstevigen. Maar de bedrijven die het zo goed kunnen gebruiken, restte niets dan reikhalzend kijken naar eindeloze mogelijkheden. Nu de cloudversie van de technologie beschikbaar is, kan vrijwel iedere organisatie big data omarmen. 5 redenen om dat vandaag nog te doen. 


tesla700x300.pngsource: EpicStockMedia / Shutterstock.com 

  1. Betaalbaar, dus bereikbaar voor groter publiek
    Traditionele bigdata-initiatieven vereisen hoge investeringen vooraf in specifieke componenten en infrastructuur. Daarnaast zijn de kosten voor het onderhoud en de opslag van grote hoeveelheden data niet gering en steeds weer terugkerend. Niet onlogisch dus dat big data tot voor kort vooral was weggelegd voor grote enterprises die het konden betalen.

    Big-Data-as-a-Service wordt geleverd als een analysetool of verwerkte informatie door een externe leverancier. Dat maakt het mogelijk voor allerhande organisaties om breed toegang te krijgen tot bigdata-interfaces en -tools. Tegelijkertijd is de externe leverancier verantwoordelijk voor het onderhoud en beheer van de systemen. Doordat zij gebruik maken van cloudtechnologie, kunnen zij vrijwel probleemloos voor opdrachtgevers opschalen als dat nodig is. Organisaties kunnen zo hun uitdagingen op het gebied van informatiemanagement tegen een relatief kleine investering aanpakken.

  2. Complexiteit ligt buiten de deur
    De manier van zakendoen is de afgelopen jaren drastisch veranderd. Nieuwe manieren om klanten te vinden, activeren en behouden stellen inzicht in en informatie over gedrag centraal. Bepaalde informatie kan uit eigen systemen worden gehaald, maar veel waardevolle informatie ligt verscholen op het internet. 

    “Informatie distilleren uit het internet is als het nemen van een slokje water uit een brandweerslang”, zei Mitchell Kapor, oprichter van Lotus Development Corporation en tegenwoordig investeerder, al eens. 

    De enorme groei van omvangrijke data vond de afgelopen jaren plaats terwijl de omgeving waarin die data werd opgeslagen en verwerkt ongeschikt was voor behoorlijk beheer en gebruik. De traditionele opslagomgeving kon vooral goed overweg met gestructureerde data. Niet alleen waren analysetools en –technieken nog onvolwassen, ook de rekenkracht en opslagmogelijkheden voor grote hoeveelheden verschillende data ontbrak. Daardoor is er voor traditionele big data nog steeds veel programmeerwerk nodig.

     Big-Data-as-a-Service vindt plaats in de cloud, waardoor een organisatie geen eigen infrastructuur meer nodig heeft voor het verwerken van alle data. De data wordt op gevirtualiseerde cloudplatformen opgeslagen. En doordat het als dienst wordt afgenomen, vergt het een stuk minder (programmeer)kennis in eigen gelederen. Zo kent BDaaS zowel domeingebaseerde algoritmes als maatwerkanalyses.

  3. Realtime resultaten op het moment dat het nodig is
    Bij Big-Data-as-a-Service is het niet alleen mogelijk om zowel gestructureerde als ongestructureerde data (zo’n beetje 80 procent van de data die een bedrijf verzamelt is ongestructureerd) te verwerken. Doordat verwerking in de cloud, dus op externe systemen, plaatsvindt, is het mogelijk om snel op te schalen en is de technologie overal op afroep beschikbaar. 

    Bedrijven zijn afhankelijk van inzicht in gedragspatronen. Niet alleen van klanten, maar ook van concurrenten en de markt. Door snel te kunnen reageren op veranderingen, of te anticiperen op verwachtingen, kan een organisatie zijn concurrentie voor zijn en blijven. Door BDaaS-technologie kan een bedrijf dit bereiken zonder een faillissement in de ogen te staren.

  4. Minder strenge eisen aan datakwaliteit
    De hoeveelheid data die we tegenwoordig in twee dagen produceren met z’n allen staat gelijk aan alle data die we in de laatste vijf decennia van de vorige eeuw hebben verzameld. Dat laat al een beetje zien hoe explosief de groei van data is. 

    Onderzoeksbureau IDC becijferde dat de helft van alle data in een bedrijf in 2016 in de cloud staat. Door de groei in populariteit van Software-as-a-Service (SaaS) zijn organisaties er steeds meer aan gewend geraakt om via een webinterface op een gevirtualiseerd systeem te werken. Het integreren van analytics in dit proces is een natuurlijke volgende stap.

    Met een enorme hoeveelheid data om te verwerken, is het voorstelbaar dat niet alle data even betrouwbaar zijn tegenwoordig. Door de vele verschillende vormen die data aannemen, worden de kwaliteit en accuraatheid minder goed te controleren. De technologie achter big data en BDaaS zorgt ervoor dat we deze data toch kunnen gebruiken. Het volume maakt het gebrek aan kwaliteit goed en de data bruikbaar.

  5. Het levert tijdwinst op
    Als organisaties alle bigdatagerelateerde technologie uitbesteden en een BDaas-aanpak kiezen, hoeven ze hun tijd niet meer te spenderen aan het leren ontwerpen, testen, uitrollen en beheren van een veilige, beschikbare en schaalbare bigdata-infrastructuurstack. Ze kunnen ze zich weer toeleggen op de operationele uitdagingen van het bedrijf, zoals fusies en overnames, risicomanagement, het voldoen aan wet- en regelgeving, klantverloop en het aanpassen aan een snel veranderende markt. 

 

Occo Vreezen

Geschreven door Occo Vreezen

Occo Vreezen is zijn hele leven al bezig met IT gerelateerde business topics of business gerelateerde IT topics. SAP is daarbij een rode draad na een aantal implementaties en hosting. Belangrijke steekwoorden: SAP, hosting services Business intelligence, big data, architectuur en SAP S/4 HANA.