Neem contact op

New Module

Add content here.

IT, Digital Transformation, SAP HANA, SAP

De analoge aanpak van Digitale Transformatie; Leer luisteren naar je organisatie

01-oktober-2019

 

Hoe krijg je als bedrijf je mensen mee in de digitale transformatie? Volgens mij kan dat alleen door gebruik te maken van de kennis en ervaring die in je eigen organisatie zit. In dit blog leg ik uit hoe je daar grip op krijgt met behulp van een analoge en pragmatische aanpak voor digitale transformatie.

Nieuwe en oude gewoontes

Luisteren is belangrijk geworden voor organisaties. Dat was het natuurlijk al, maar we zijn zakelijk ook steeds beter gaan luisteren. Bijvoorbeeld naar klanten om erachter te komen waar zij écht naar verlangen. De luistertrend landt inmiddels ook intern bij organisaties. Dat gaat alleen op een iets langzamer tempo. En dat is niet zo gek, als je kijkt waar met name grotere organisaties vandaan komen. Businessunits opereerden voorheen los van elkaar of doen dat wellicht nog steeds. Met eigen processen en systemen. En vaak een eigen taal. Luisteren naar elkaar ligt niet altijd voor de hand.


innovation center

Gelukkig is er een tegenbeweging gaande waarbij sales, marketing, finance, HR en andere afdelingen elkaar opzoeken. Door naar elkaar te luisteren en een topic als digitalisering vanuit diverse invalshoeken te benaderen ontstaan nieuwe ideeën die een organisatie op z’n kop kunnen zetten, in de meest positieve zin. 

Toch zie ik dat veel bedrijven bij hun digitale transformatie terugschieten in oude gewoontes. Ze kijken eerst naar technologie en processen. En pas in een later stadium vragen ze medewerkers naar hun behoeftes of naar hun ideeën waar kansen liggen in de business. Ambitieuze projecten lopen daardoor vaak vertraging op, omdat medewerkers niet mee willen bewegen bij veranderingen. Waar gaat het mis? Organisaties luisteren niet goed genoeg naar hun medewerkers en profiteren te weinig van inzichten, ideeën, kennis en kunde die medewerkers te bieden hebben. Ze worstelen ook omdat vaak een gemeenschappelijke en gedragen digitaliseringstrategie ontbreekt. Dit kun je oplossen door alle afdelingen die geraakt worden door digitalisering in een vroeg stadium een platform te bieden om inzichten te delen en naar elkaar te luisteren.

Vijf invalshoeken van transformatie

Het T-Systems Innovatiecentrum in Utrecht zetten we in om bedrijven te inspireren met 20 praktische use cases en om hen te ondersteunen bij het vormgeven van hun eigen digitale transformatie. Hoe we precies helpen? We ontwikkelden de Digital Transformation workshop, waarbij we een multidisciplinair team vanuit marketing en sales, productie en logistiek, finance, HR en eventueel andere businessunits uitnodigen. Samen duiken we in vijf verschillende invalshoeken van de transformatie: product, process, people, technology en finance. De Digital Transformation workshop is verrassend genoeg volledig analoog. Er komen geen laptops, filmpjes, slideshows en andere vormen van technologie aan te pas. We creëren een uitnodigende setting om de afvaardiging van het bedrijf te prikkelen en tot nieuwe ideeën te komen.

Bij iedere invalshoek voorzien we de deelnemers van brandstof in de vorm van inspirerende verhalen. Bijvoorbeeld over mensen en bedrijven die innovatie ademen. Mensen die normaal weinig met elkaar te maken hebben, delen hun visie en kennis over brede onderwerpen. Dat levert begrip en herkenning op, maar ook wrijving en discussie. Het verbaast me iedere keer weer hoe mensen elkaar inspireren.

Wat levert het op?

Door de gesprekken in de workshop ontstaan nieuwe ideeën voor digitale transformatie. Waar liggen kansen? Wat is noodzakelijk? Wat is haalbaar op korte en lange termijn? Waar willen we naartoe? Aan het einde van de workshop verzamelen we alle ideeën en stellen de deelnemers samen prioriteiten. Wat willen we bereiken in de komende 100, 200 en 400 dagen? Zo bepalen we welke doelen snel haalbaar zijn en welke misschien wat meer tijd kosten. Wat ik hier vaak zie, is dat mensen dan heel duidelijk merken dat ze van elkaar afhankelijk zijn. Soms moet een afdeling even terugschakelen zodat de hele organisatie vooruit kan. En omdat je met z’n allen al zo ver bent gekomen, is iedereen ook bereid om elkaar te helpen. Dat willen we uiteindelijk bereiken!

Op basis van de uitkomsten creëren we een praktische roadmap, om de vervolgstappen inzichtelijk te maken. Ieder deelnemend team heeft een sponsor die uiteindelijk met de ideeën aan de slag kan. Deze persoon geeft in de voorbereiding op de workshop informatie over de organisatie, maar stuurt voor, tijdens en na de sessie niet aan op bepaalde resultaten. De workshop draait om luisteren, inspireren en leren van elkaar. Het kan dus zijn dat de uitkomst totaal anders is dan de organisatie vooraf had verwacht.

Samen vormgeven van de aanpak als ideaal startpunt voor verandering

Ik ben ervan overtuigd dat bedrijven op basis van onze workshop een ideaal startpunt hebben om te beginnen met de digitale transformatie. Het verschil met andere verandertrajecten zit in het luisteren naar elkaar en het samen vormgeven van de aanpak. Je kunt niet van bovenaf bepalen hoe mensen moeten veranderen om digitale transformatie vorm te geven. Dat kan alleen door de ervaring van je mensen te benutten en verandering op basis van hun ideeën te faciliteren. Dus, leg je oor te luister! 

Occo Vreezen

Geschreven door Occo Vreezen

Occo Vreezen is zijn hele leven al bezig met IT gerelateerde business topics of business gerelateerde IT topics. SAP is daarbij een rode draad na een aantal implementaties en hosting. Belangrijke steekwoorden: SAP, hosting services Business intelligence, big data, architectuur en SAP S/4 HANA.