Neem contact op

New Module

Add content here.

Cloud, IT, Digital Transformation, Innovatie, connectiviteit, ecosysteem

Zijn dit de vier technologieën die de 'Beatles' van de toekomst worden?

11-februari-2020

Ondanks dat ik niet tot de generatie behoor, weet ook ik dat John, Paul, Ringo en George ieder op zich al briljante musici waren toen ze uiteindelijk besloten om met elkaar de Beatles (bekend als The Fabulous Four) te vormen. Uit het de chemie van deze unieke talenten ontstond fenomenale muziek, die de wereld er voor nog niet gekend had. Hun innovatiekracht is nog voelbaar in onze hedendaagse muziek. 

Met de technologische ontwikkelingen van nu is dat niet anders. Wanneer we nieuwe of bestaande technologieën aan elkaar koppelen, ontstaan er oneindig nieuwe mogelijkheden. Met de convergentie van 5G, EdgeComputing, Artificial Intelligence en Cloud zullen we in de toekomst hyperconnected en datacentric organisaties ontwikkelen. Deze Tech Fab Four bieden ons mogelijkheden waar we nu alleen nog maar over kunnen dromen. Toekomstmuziek die wel  heel snel dichterbij komt. 

beatles blog 700

credits picture: MoreISO

De afgelopen 10 jaar hebben bedrijven en CIO’s het gevoel gekregen in een digitale ratrace terecht te zijn gekomen. Onder invloed van nieuwe technologieën en data science zijn disruptieve marktintreders en machtige platformen ontstaan, zoals Airbnb, Über, Amazon en Alibaba. Momenteel is iedere organisatie en industrie op zijn eigen manier bezig om invulling te geven aan de nieuwe werkelijkheid. Dit gaat bij de één wat sneller dan bij de ander. Zo zijn de telecom- en retail-industrie al geruime tijd geconfronteerd met disruptie en hebben hun businessmodellen drastisch moeten omgooien.

LEGACY

Verandering op grote schaal blijft natuurlijk lastig en eigenlijk gaat het bij geen enkele organisatie zonder slag of stoot. Met name de grotere organisaties worstelen met hun eigen interne silo’s en legacyomgevingen. De business is zich inmiddels wel bewust van de kracht van digitalisering, maar elke unit werkt veelal nog op eigen houtje aan kleinschalig projecten en pilots. Daarnaast is de samenhang tussen de innovatiedrift vanuit ‘de business’ en doorontwikkeling van de bestaande infrastructuur en applicaties vaak nog ver te zoeken. Dit zet niet alleen een rem op innovatie, maar kost vooral meer tijd en geld (en frustratie) dan vooraf ingeschat.

PLATFORMISERING

Wanneer we kijken naar eerder genoemde aantal internationale organisaties, maar ook bedrijven als Google en Facebook, zien we dat het platform-denken een belangrijke ontwikkeling is om te profiteren van alle technologische ontwikkelingen. Vanuit T-Systems en Deutsche Telekom zien we dan ook volop kansen voor onze klanten daar waar het gaat om de kracht van ecosystemen. Voor ons was dit de belangrijkste reden om 2 jaar geleden samen met Nyenrode het platformdenken meer centraal te stellen en te investeren in een leergang omtrent dit onderwerp.

TIME-TO-MARKET

Tijdens een recente themadag over ecosystemen hebben we gezien dat organisaties als Bol.com, Picnic en Innogy het platformdenken hebben omarmd. In de basis ontwikkelen ook zij een intelligente platforminfrastructuur waarop innovaties, eigen en die van partners, zeer snel ‘ Plug & Play’ kunnen worden ontwikkeld en gelanceerd. Hierdoor ontstaan nieuwe businessmodellen en worden nieuwe markten aangeboord. Uitgangspunt hierbij is een architectuur, met een mix aan technologieën, gericht op standaardisatie met een zeer hoge betrouwbaarheid en schaalbaarheid. Anderzijds wordt tegemoet gekomen aan de wens van de business om te kunnen experimenteren. Daarnaast voorziet het in een snelle time-to-market van nieuwe producten en diensten gericht op een verbetering van de customer experience. De ontwikkeling van dit soort platformen is dus zeker niet alleen maar het domein van Silicon Valley. Voor iedere organisatie waar data belangrijk is, is forse winst te behalen. Het is wel tijd om daar nu de juiste stappen in te zetten.

HYPERCONNECTED

Er is ook een andere ontwikkeling waar met name sectoren met fysieke assets zoals de maakindustrie, retail, transport, logistiek, ziekenhuizen en energiesector mee te maken krijgen: hyperconnectiviteit. Met deze ontwikkeling staat alles met alles en iedereen in verbinding en worden terrabytes aan data gecreëerd. Door deze ontwikkeling ontstaan er competitieve ondernemingen die commercieel en operationeel uitermate wendbaar zijn. Om data-centric en hyperconnected platformen te ontwikkelen doen bedrijven er dan goed aan om de toekomstige mogelijkheden van 5G, Edge Computing, Cloud en Artificial Intelligence te begrijpen en integraal op te nemen in hun toekomstvisie. Niet alleen in hun IT-strategie of in het neerzetten van Proof of Concepts maar echt als kern van de bedrijfsstrategie en vernieuwd portfolio. Alleen dan zal de digitale transformatie naar een nieuwe dimensie kunnen worden gestuwd.

Het kostte De Beatles maar drie jaar om vanuit de rokerige ruimtes in Hamburg uit te groeien tot de nummer één in de charts. Wat goed is komt nu eenmaal snel. Sommige scale-ups van tegenwoordig gaan echter nog een stuk sneller … er is dus geen tijd te verliezen.

Dit blog is in het Engels beschikbaar op LinkedIN.

Sake Algra

Geschreven door Sake Algra

Sake Algra, Managing Director, is sinds december 2017 verantwoordelijk voor de transformatie van T-Systems Nederland. Tijdens zijn carrière heeft meerdere leiderschapsrollen vervuld bij toonaangevende technologiebedrijven CMG, Logica en CGI.