Neem contact op

New Module

Add content here.

IT, Digital Transformation, ecosysteem

Het Nieuwe Normaal - deel 1

11-mei-2020

In de komende periode zal meer duidelijk worden over hoe het nieuwe normaal eruit komt te zien en welke rol digitalisering hier dus in gaat spelen.Inmiddels zijn de eerste stappen richting het afschakelen van onze intelligente lockdown maatregelen ingezet. Toch lijkt het er niet op dat we zo meteen weer teruggaan naar het ‘oude normaal’. De digitale wereld komt daarmee sneller dichtbij. Veel bedrijven hadden voorheen uiteenlopende redenen om nog niet (op grotere schaal) met de mogelijkheden van digitalisering aan de slag te gaan. Inmiddels is alles in een stroomversnelling geraakt en lijken eerdere bezwaren als sneeuw voor de zon verdwenen, maar is deze omslag bij bedrijven blijvend? En weten we wat er moet gebeuren? De centrale vraag hierbij is natuurlijk, ‘Wat wordt straks ons ‘Nieuwe Normaal?’

zomerblogs 700x300

Anders werken binnen en buiten kantoor

We zien dat de gebruikelijke pijlers voor digitale transformatie (het vergroten van efficiëntie en effectiviteit, het bewerkstellingen van een naadloze samenwerking tussen business en IT om sneller klanten te bedienen en de time-to-market radicaal te verminderen), inmiddels niet meer de enige transformatie drivers zijn. Digitalisering viert hoogtij in de vorm van virtuele omgevingen en middelen als Zoom, HangOuts en Teams. Duizenden medewerkers kunnen vanuit huis blijven samenwerken dankzij diverse cloudoplossingen. En binnenkort wordt ook onze terugkeer naar kantoor mogelijk dankzij de inzet van sensoren en apps.

Wereldwijd raken we gewend aan een andere manier van leven, communiceren, werken en samenwerken. Ja we missen het bij elkaar komen op kantoor, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat meer mensen straks vaker thuis zullen (blijven) werken. Waarom dagelijks nog in de file staan als je thuis mogelijk effectiever bent en alleen voor een fysieke afspraak met collega’s of klanten nog echt op pad hoeft? Wellicht gaan we in de nabije toekomst onze werkdagen zelfs verplicht zo indelen: allen op kantoor werken tijdens afgebakende timeslots, of wellicht in groepen. Door de anderhalvemeter-regel zijn er namelijk veel minder werkplekken beschikbaar op kantoor. Dat vraagt om een andere invulling van het concept ‘kantoor’ en hoe we dat gebruiken.

Industrie verandert naar platformeconomie

Ook in industriële omgevingen gaan zondermeer de nodige verschuivingen plaatsvinden. Dankzij digitalisering gaan we steeds meer toe naar een platformeconomie waarop partijen, kennis en competenties samenkomen. Dat gaat ook invloed hebben op verschillende waardeketens. Die zullen én moeten radicaal wijzigen. De just in time-levering bleek als logistieke oplossing economisch interessant, maar inmiddels is ook duidelijk waar de zwakte zit. Het opdelen van activiteiten, producten en diensten in steeds kleinere onderdelen verspreid over de wereld, maakt transportketens kwetsbaar als ze stagneren. Ook daarin kan een platformeconomie een oplossing bieden. Mogelijk gaan we toe naar het digitaal uitwisselen en versturen van ontwerpen, waarna producten in een volledig geautomatiseerde fabriek in elkaar worden gezet of uit een 3D-printer dichtbij huis komen. Denk aan zelfontworpen plastic beschermingsmaskers bijvoorbeeld. Logistieke ketens zijn dan niet meer gericht op het transporteren van eindproducten, maar leveren de digitale bouwstenen om lokaal producten in elkaar te zetten. Dat betekent overigens wel dat er wereldwijd weer voorraden aangelegd worden, maar wellicht is dat ook een lesson learned. Een pandemie als deze is volgens experts wellicht niet de laatste die we moeten trotseren en de onderlinge afhankelijkheden in onze globale economie zijn enorm geworden. Daar waar we ook gezien hebben dat in deze tijden van crisis landen zich ook weer massaal terugtrekken op lokale regelgeving.

Verschuiving naar digitale ecosystemen

Een belangrijk doel van digitaliseren was lange tijd dus het vergroten van efficiëntie en effectiviteit. Door de radicale Corona-maatregelen wereldwijd zien we nu de noodzaak van langdurig samenwerken in een digitale omgeving ontstaan. Oude manieren van samenwerken, ook tussen bedrijven, instellingen en overheden, worden verplaatst naar online omgevingen. Dat kunnen volledig nieuwe digitale ecosystemen zijn, waarin verschillende partijen elkaar kortstondig of juist langdurig opzoeken. Hoe ziet zo’n ecosysteem er concreet uit? Hoe bestuur je het, waar liggen de verantwoordelijkheden en hoe verdeel je de kosten? Hoe ga je om met zaken als het onderling opbouwen van vertrouwen en hoe werk je samen?

Podcasts Digitale Ecosystemen van Nyenrode en T-Systems

In mijn nieuwe blogreeks behandel ik de komende tijd de impact van de versnelde digitalisering en schets daarbij de contouren van het Nieuwe Normaal. Mijn blogs zijn gelinkt aan zes podcasts op basis van ons onderzoeksprogramma Digitale Ecosystemen dat T-Systems samen met Business Universiteit Nyenrode heeft opgesteld. Experts vertellen daarin over de versnelde ontwikkelingen rondom het nieuwe werken en digitaliseren.

De podcast van Henk Kievit staat klaar om beluisterd te worden. Hij licht het onderzoeksprogramma Digitale Ecosystemen toe en vertelt over de nieuwe waardeketens van onze economie. Kennisinstellingen, IT-organisaties en hun klanten gaan intensief samenwerken dankzij innovatieve digitale oplossingen. Daarbij gaan we toe naar businessmodellen die afgestemd worden op gezamenlijke werkwijzen, dus over de eigen muren heen. Alleen dan ontstaat meerwaarde voor alle partijen, en dat wordt een belangrijke kracht van het ‘Nieuwe Normaal’.

Sake Algra

Geschreven door Sake Algra

Sake Algra, Managing Director, is sinds december 2017 verantwoordelijk voor de transformatie van T-Systems Nederland. Tijdens zijn carrière heeft meerdere leiderschapsrollen vervuld bij toonaangevende technologiebedrijven CMG, Logica en CGI.