Neem contact op

New Module

Add content here.

Internet of Things, IT, IoT

Hoe word je succesvol met het Internet of Things

12-april-2018

Een hogere productiviteit, meer inzicht in bedrijfsprocessen, een betere ‘customer experience’... De mogelijkheden van het Internet of Things (IoT) zijn eindeloos. Dit blijkt ook al in de praktijk. Wat kunnen we leren van de succesvolle IoT-projecten?


IoT blog700x300

Het Internet of Things is uitgegroeid tot een miljardenindustrie. Iets meer dan een kwart van de bedrijven kan inmiddels terugkijken op een succesvol project, zo blijkt onder andere uit onderzoek van Cisco. 

Een mooi voorbeeld van een geslaagd IoT-project is de ‘24/7 Connected Services’ van KONE waarmee het mogelijk is om wereldwijd zo’n 1,1 miljoen liften te verbinden. Sensoren verzamelen informatie over bijvoorbeeld de luchtvochtigheid in de liftschacht en de snelheid van de lift. Door deze data realtime te analyseren, kan de liftenfabrikant storingen beter voorspellen. 

Daarnaast is het mogelijk om op afstand diagnoses te stellen. Onderhoudsmonteurs zijn daarmee beter voorbereid als ze voor reparatie of onderhoud aankomen op locatie en kunnen meldingen sneller oplossen. 

LEES MEER OVER  INTERNET OF THINGS

Mentaliteitsverandering

Voor een succesvolle digitale transformatie is een mentaliteitsverandering nodig. Om bijvoorbeeld het IoT, augmented reality of kunstmatige intelligentie succesvol in te zetten, zijn de volgende uitgangspunten belangrijk:

 1. ‘Business first’

De allereerste vraag die een bedrijf bij het inzetten van een nieuwe IoT-ontwikkeling moet stellen is: waarom doen we dit? Welke bijdrage moet een innovatie leveren? Nog te vaak zijn de mogelijkheden van technologie het uitgangspunt. Maar dat het mogelijk is om met technologie bedrijfsprocessen aan te passen, wil nog niet zeggen dat die verandering ook wenselijk is. 

Bij KONE stond de vraag centraal: hoe kunnen we de wachttijden voor liften drastisch reduceren en de doorstroming in kantoorgebouwen en grote winkelcentra verbeteren? Vooral in grote steden zoals New York, Amsterdam en Londen, brengen mensen veel tijd door met wachten op de lift of vervoer in een lift. Voor KONE reden om de ‘uptime’ van liften te optimaliseren, onder andere door hun liften slimmer te maken met IoT. IoT maakt predictive maintenance mogelijk en voorkomt dat liften stil komen te staan en het onderhoud efficiënter is. 

2. Innoveer samen met de klant

Een innovatie heeft pas waarde als klanten er behoefte aan hebben en bereid zijn om deze te gebruiken. De customer experience is belangrijk. KONE koos er dan ook voor om 24/7 Connected Services in nauwe samenwerking met zijn klanten te ontwikkelen. Hun wensen staan centraal bij alles wat KONE doet. Dit was voor de fabrikant een grote stap, aangezien hij gewend was om productontwikkeling in een laboratorium te doen. 

3. Verweef security in je DNA

Nieuwe technologie brengt ook nieuwe securityrisico’s met zich mee. Zo biedt het Internet of Things cybercriminelen veel meer mogelijkheden om systemen aan te vallen of data te stelen. Zeker als de ‘dingen’ zonder aanvullende beveiliging worden aangesloten. Bij iedere stap in de digitale wereld horen securitymaatregelen. Daarom combineerde KONE de IoT-initiatieven met de ontwikkeling van een cybersecuritystrategie. 

4. Innoveer samen met partners

De meeste bedrijven hebben niet de ambitie om zelf bijvoorbeeld een IoT-platform te ontwikkelen. In dat geval is het belangrijk om samen te werken met partners die technische expertise hebben en de business van de klant begrijpen. KONE zocht de samenwerking met een groot aantal partijen, variërend van partners die het digitale platform bouwen tot partners die de applicaties ontwikkelen die op het platform draaien. Als technologie partner heeft T-Systems bijgedragen aan de benodigde IoT connectiviteit. 

Samenwerkingen zijn onmisbaar voor het realiseren van innovatie, zeker als het gaat om het Internet of Things. Wereldwijde co-innovatie met partners; kortom het hebben van een ecosysteem, is de sleutel tot succesvolle vernieuwing.

*Dit blog is eerder verschenen in  Boardroom IT.

Martin van der Pol

Geschreven door Martin van der Pol

Martin van der Pol is CTO Internet of Things (IoT) en innovatie bij T-Systems Nederland. Hij is werkzaam bij T-Systems sinds 2001 in verschillende rollen. In de laatste jaren werkte hij als lead architect en account CTO voor multinationals zoals Philips & KONE. In zijn rol als CTO is hij diep betrokken bij de ontwikkelingen binnen IoT en hoe IoT, IT en innovatie meerwaarde kunnen creëren voor organisaties.