Neem contact op

New Module

Add content here.

IT, ecosysteem

Vijf succesfactoren voor een goed ecosysteem

12-juli-2018

Van KPI’s naar het leveren van toegevoegde waarde. Dat is de transitie waarin veel leveranciers  zitten bij het aangaan van klantrelaties.

In het huidige digitale tijdperk maakt de partnerrelatie inmiddels deel uit van een ecosysteem. Daarmee bouwt uw organisatie een community met in- en externe stakeholders die samen toegang hebben tot een digitaal platform. Of bijvoorbeeld met elkaar nieuwe digitale producten ontwikkelen. Binnen dit netwerk is iedereen afhankelijk van elkaar. Dat is niet eenvoudig. IT wordt immers steeds complexer. Bovendien maakt de inzet van technologie steeds vaker het verschil in zakendoen in digitaal getransformeerde organisaties. In het hedendaagse ecosysteem moet de toegevoegde waarde voor uw organisatie centraal staan in plaats van de SLA. Maar wat zijn de belangrijkste uitgangspunten voor een effectief ecosysteem? We zetten ze op een rij:


ecosysteem 700x300

1. Gemeenschappelijke doelstelling

In een goed ecosysteem is het van groot belang dat alle in- en externe stakeholders helder op het vizier hebben wat de gemeenschappelijke doelstelling is. Deze zogeheten ‘joint purpose’ is gebaseerd op klantwaarde, niet op het realiseren van de SLA. Het vaststellen daarvan is veelal goed te doen. De uitdaging zit hem in hoe iedere partner invulling geeft aan het realiseren van de ‘joint purpose’. Opereren vanuit klantwaarde is voor veel IT-bedrijven nog een ver-van-mijn-bed-show. Zij zijn opgevoed met het vermijden en/of minimaliseren van risico’s. Nu moet de IT-partner ook leren risico’s te nemen in het belang van een duurzame partnerrelatie. En meer dan ooit handelen vanuit klantwaarde. 

2. Gedeeld vertrouwen

In een goede vriendschap is er sprake van wederzijds vertrouwen. Bovendien doe je iets voor je beste vriend zonder dat je je afvraagt wat hij daar tegenover zet. In een zakelijke relatie is dat anders. Dan is er altijd sprake van commerciële belangen. Doe jij wat voor mij? Dan doe ik wat voor jou. In een goed functionerend ecosysteem is gedeeld vertrouwen ook cruciaal. Ecosysteempartners vertrouwen erop, dat ze samen gaan voor het gemeenschappelijk belang; de klantwaarde. Afschuifpraktijken zijn verleden tijd. Betrokken deelnemers gaan met elkaar op zoek naar de oplossing. 

3. Openheid en transparantie

Naast het vaststellen en inzichtelijk maken van klantwaarde, moet de initiatiefnemer van het ecosysteem het lef hebben daar zo transparant mogelijk over te zijn. Wees eveneens open over de rolverdeling binnen het ecosysteem. Zo zorg je ervoor, dat partnercontracten beter op elkaar worden afgestemd. Wie doet wat met als belangrijke kanttekening dat iedereen zich tegelijkertijd verantwoordelijk voelt voor het optimaal functioneren van de gehele keten. Daarmee wordt ook overlap ofwel ‘waste’ voorkomen. Openheid betekent eveneens dat ecosysteempartners toegang krijgen tot systemen van andere partners. Dat is lastig als partners elkaars concurrent zijn. Wees daar open over. 

4. Bereidheid om van elkaar te leren

Als partners samen optrekken om het gemeenschappelijke doel te bereiken, komen ze onderweg ongetwijfeld veel beren op de weg tegen. Dan is het prettig dat partners van elkaar kunnen leren. Ongeacht of ze groot of klein zijn. De initiatiefnemer van het ecosysteem moet ervoor zorgen, dat van elkaar leren zoveel mogelijk wordt gefaciliteerd. 

5. Mensen werken met mensen, niet met bedrijven

In onze verdergaande digitale samenleving werken mensen van verschillende generaties. De ‘digital natives’ onder ons weten veelal niet beter dat handelen in een digitaal ecosysteem gepaard gaat met veel delen en werken volgens de laatste technologiestandaarden. Dat is voor de zogeheten ‘entrants’ niet zo vanzelfsprekend. Zij zijn zich meer dan anderen bewust van bijvoorbeeld de uitdagingen die gepaard gaan met legacysystemen. Dat kan een probleem zijn voor het sneller of anders werken. ‘Entrants’ zijn opgevoed met het zoeken naar optimale stabiliteit en zekerheid in plaats van flexibiliteit. Beiden heb je nodig.

In het ware ecosysteem nemen partners deel die bereid zijn samen te investeren in capaciteit, kennis en vertrouwen voor optimale klantwaarde. 

*Dit blog is eerder verschenen in  Boardroom IT.

Sake Algra

Geschreven door Sake Algra

Sake Algra, Managing Director T-Systems Nederland, sinds 1 januari 2017. Hij heeft meer dan 20 jaar ervaring binnen de IT-wereld op het gebied van consultancy, project management en diverse (internationale) management rollen. Hij heeft een sterke focus op business development, operational excellence, marketing en organisatieveranderingen.