Neem contact op

New Module

Add content here.

Internet of Things, IT, IoT

Zo voorkom je dat IoT bij een pilot blijft steken

17-juli-2018

We praten al een tijdje over Internet of Things (IoT). Inmiddels blijft het niet bij praten.

Waar de industriële sector conservatief is in IT, lopen ze al jaren voorop met de inzet van slimme sensoren. Of wel, de zogeheten Machine-to-Machine (M2M) oplossingen. Slimme internetsensoren die zelf melden wanneer het tijd is voor een onderhoudsbeurt. De monteur krijgt automatisch een seintje als een component vervangen moet worden. Daarmee wordt voorkomen dat machines of zelfs hele productieprocessen stil komen te liggen. Dat scheelt veel tijd en geld. Machine-uitval, gevaarlijke taferelen van monteurs die hun weg moeten vinden in of rondom de apparatuur of lange levertijden voor onderdelen behoren daarmee tot het verleden. Kortom, de industrie profiteert volop van IoT.

IoT-M2M700x300

Deze M2M-oplossingen zijn eigenlijk altijd bedoeld om de efficiëntie in de operatie te verbeteren. Tegelijkertijd zijn er meer redenen waarmee je je voordeel kunt doen met IoT. De technologie is er klaar voor. Want verspilling tegen gaan is één ding. Transformatie van de business en meer klantbetrokkenheid is iets anders. Dat zijn de twee andere grote IoT-beloftes. Maar die komen moeilijk van de grond. Waarom? Hoge investeringen zonder zicht op korte termijn rendement lijkt vooralsnog het antwoord. Hoe dat op te lossen? IoT-as-a-Service biedt uitkomst.

LEES MEER OVER  INTERNET OF THINGS

Geen zicht op ROI, geen IoT

Afgelopen week kondigde Microsoft aan nog eens 5 miljard dollar extra te investeren in IoT. Er is steeds meer vraag naar slimme IoT-oplossingen. Aan voorbeelden geen gebrek. Maar vooralsnog blijven die steken bij prototypes, pilots of mondjesmaat gebruik.

Zo werken schoonmaakbedrijven aan de ontwikkeling van slimme internetsensoren die op afstand beoordelen of een kamer, toilet of andere kantoorruimte schoongemaakt moet worden. Het kan best zijn dat een bepaalde ruimte niet of nauwelijks gebruikt is. Toch wordt diezelfde kamer nu nog dag in, dag uit op dezelfde manier schoongemaakt. Dat kan anders met een IoT-oplossing. Maar welk bedrijf wil de flinke investering in IoT-technologie betalen zonder dat op voorhand duidelijk is wanneer het rendement wordt behaald?

De leverancier van liften die niet meer dan één keer in de 20 of 30 jaar een nieuwe lift mag komen installeren, kan veel meer klantbetrokkenheid realiseren. Bijvoorbeeld met de inzet van een slimme internetsensor die de lift automatisch voor je opent zonder op de knop te drukken. Zo’n sensor zorgt voor meer gemak in het gebouw. En de liftenfabrikant kan zich met zo’n product prima onderscheiden van zijn concurrent. Ook hiervoor geldt dat de klant bereid moet zijn deze investering in technologie te doen zonder dat hij weet welk verschil dat precies gaat maken en wanneer.

Haal investeringsdrempels weg

Voor zowel de klant van het schoonmaakbedrijf als die van de liftenfabrikant wordt het allemaal anders als de IoT-oplossing als dienst aangeboden wordt. Een verschuiving van Capex- naar Opex-kosten voor de klant. En een nieuw verdienmodel voor de leverancier. Dat zal even wennen zijn want menig onderneming is daar nog niet op ingericht. Dat geldt zeker ook voor onze IT-sector. IT verandert van het doen van een project naar structureel eigenaar zijn van een dienst.

Tegelijkertijd ben ik ervan overtuigd, dat IoT-as-Service gaat helpen bij een versnelde brede adoptie van nieuwe IoT-oplossingen. IoT-diensten worden zo niet langer enkel en alleen ingezet voor procesoptimalisatie. IoT-as-a-Service draagt ook flink bij aan het transformeren van de business en het realiseren van meer klantbetrokkenheid.

*Dit blog is eerder verschenen op IT Executive.nl

Martin van der Pol

Geschreven door Martin van der Pol

Martin van der Pol is CTO Internet of Things (IoT) en innovatie bij T-Systems Nederland. Hij is werkzaam bij T-Systems sinds 2001 in verschillende rollen. In de laatste jaren werkte hij als lead architect en account CTO voor multinationals zoals Philips & KONE. In zijn rol als CTO is hij diep betrokken bij de ontwikkelingen binnen IoT en hoe IoT, IT en innovatie meerwaarde kunnen creëren voor organisaties.