Neem contact op

New Module

Add content here.

IT, Kwaliteit, Outsourcing, zero outage

Kwaliteit moet weer leidend zijn in de IT

27-juni-2016

Bedrijven moeten erop kunnen vertrouwen dat hun IT-infrastructuur altijd naar behoren werkt, maar de realiteit is anders. Te vaak voldoet de dienstverlening of beschikbaarheid niet aan gestelde kwaliteitseisen. De IT-branche mag dit niet langer accepteren. Gebruikers hebben recht op hogere kwaliteitsstandaarden. 

Dit was een van de thema’s die op 9 juni ruimschoots werd belicht tijdens de Zero Outage Conference in Berlijn. T-Systems bracht meer dan 150 topmanagers uit verschillende branches samen om van gedachten te wisselen en gezamenlijk tot nieuwe inzichten te komen. 

Die gecombineerde kennis en inspiratie uit verschillende branches is hard nodig. In de meeste sectoren komen bedrijven er niet mee weg als ze een slecht product maken of iets dat nog niet af is. Het is dus logisch dat er allerlei modellen en methoden zijn om een hoge kwaliteit te waarborgen, zoals Six Sigma, TQM en Kaizen. De markt straft een gebrek aan kwaliteit immers genadeloos af. 

In de IT-sector gaat het er heel anders aan toe. De algemene opvatting lijkt te zijn dat storingen en systeemuitval er nou eenmaal bij horen. Kwaliteit is helaas een ondergeschoven kindje. Nog steeds verkiezen veel IT-providers een snelle uitrol van hun product of dienst boven de kwaliteit ervan. De klanten worden de dupe van deze mentaliteit. Zij fungeren als een soort veredelde bètatesters die geen beloning krijgen, maar zelf moeten betalen.


zero-outage-700x300.png

afhankelijkheid

Dit is een slechte zaak. Waar IT vroeger vooral een ondersteunende rol had in bedrijfsprocessen, zijn software en netwerken in deze digitale wereld onmisbaar bij zo’n beetje alles wat een organisatie doet.  Gebruikers van clouddiensten zijn bijvoorbeeld zeer afhankelijk van hun providers, nog meer dan bij conventionele outsourcing. De rol van technologie zal de komende jaren alleen maar belangrijker worden. Tegelijkertijd worden IT-diensten steeds complexer.

Geen kwaliteitscontrole

Uit onderzoek blijkt dat kwaliteit het belangrijkste criterium is bij het selecteren van IT-providers. Des te vreemder is het dat effectieve kwaliteitscontrole bij veel IT-providers ontbreekt. Dit was de aanleiding voor T-Systems om in 2011 het Zero Outage-programma op te zetten. Samen met andere partijen uit de industrie stellen we alles in het werk om downtime te minimaliseren of beter nog, geheel te voorkomen. Daar is echter wel een mentaliteitsverandering binnen het bedrijf voor nodig. 

Website: Zero Outage

Als een organisatie structureel echte kwaliteit wil leveren, moet deze bereid zijn om van de gebaande paden af te wijken en kritisch naar bestaand gedrag te kijken. Zo’n kwaliteitsslag is vaak een ongemakkelijk proces dat op weerstand stuit bij het personeel. Het succes valt of staat dan ook bij de steun van de hoogste bestuurslaag. Kwaliteitsmanagers moeten daarop kunnen rekenen. Het verhogen van de kwaliteit mag geen bijzaak zijn, maar moet de allerhoogste prioriteit hebben. 

De IT-branche kan – sterker nog, moet – leren van andere sectoren. We kunnen hun kennis goed gebruiken bij het definiëren van uniforme kwaliteitsstandaarden. Het implementeren van kwaliteitsstandaarden is de enige manier om bedrijfscontinuïteit te garanderen. Dag in dag uit worden bedrijven, klein of groot, volledig lamgelegd door technische problemen die helemaal niet hun schuld zijn. IT-providers hebben de verantwoordelijkheid om hier iets aan te doen. Samen kunnen we kwaliteit naar een hoger niveau tillen. Laten we daar geen seconde langer mee wachten.

 


 

Chris Bell

Geschreven door Chris Bell

Chris Bell, Business development director bij T-Systems met specifieke focus op samenwerking tussen bedrijven en de invloed van technologische ontwikkelingen daarop. Hij heeft meer dan 30 jaar ervaring aan zowel de leverancier, klant als advieszijde.